86 Jaar verhuis- en transportbedrijf Moerkerken

Op 31 oktober 1934 startte Jan Moerkerken onder zijn eigen naam een verhuis- en transportbedrijf. Nu, 86 jaar later, geldt de firma Moerkerken nog steeds als één van de oudste en bekendste verhuis- en transportbedrijven van Rotterdam. Een terugblik op oude Chevrolets, Daf’s Superspace caps en het verhuistakelen van de jaren ’30, de verhuisliften van tegenwoordig en drie generaties Moerkerken.

Met een open oplegger van de DAF en een Chevrolet-trekker vervoerde Jan Moerkerken in 1934 zijn eerste laadbomen en jutezakkenvoor klanten als De Keyzer en Van Waveren. Ook met het verhuiswerk, dat halverwege de jaren ’30 ‘slechts’ 4 à 5 gulden per verhuizing kostte, werd in die tijd mee gestart. De eerste decennia na de oprichting waren voor Moerkerken zeker niet de gemakkelijkste. Bekende voorbeelden zijn de crisis in de jaren ’30, de watersnoodramp van 1953, maar vooral de Tweede Wereldoorlog in de jaren ’40. Waar vrijwel iedere ondernemer zijn vrachtwagens onder dwang afstond aan de Duitse bezetters, verstopte Jan Moerkerken zijn wagens in een hooiberg op een boerderij om in 1945 als één van de eersten weer aan het werk te kunnen. Omdat vele collega’s in die tijd geen eigen vrachtwagens tot hun beschikking hadden, heeft Jan Moerkerken veelal op vrijwillige basis zijn diensten aan hen aangeboden.

Jaren ’50

De opbouw van de wijken Zuidwijk en Pendrecht zorgden in de jaren ’50 voor een toename in het aantal verhuizingen. Maar ook het goede contact dat Teunis, zoon van Jan, had met Cor Verolme (scheepsbouwbedrijf) zorgde voor veel werk. Het nieuw aangenomen personeel van Verolme werd vanuit heel Nederland naar plaatsen als Alblasserdam, Ridderkerk, Rozenburg en Maassluis verhuisd. Maar ook het expeditiewerk nam in deze periode toe. Bedrijven als Fokker, De Keyzer, Van Rijswijk, MAK, Van der Vorm en Guys en Rietveld waren in die tijd vaste klanten geworden.

Vader en Zoon

Nadat Teunis Moerkerken in de voetsporen van zijn vader was getreden, was het nu Teunis’ zoon Jan die bij het bedrijf van zijn vader en opa kwam te werken. Vader Teunis en zoon Jan stonden open voor verandering. Samen maakten zij onder anderen karren voor het verhuiswerk en gebruikten zij in die jaren een elektrische takel om piano’s en brandkasten mee te hijsen. Tevens was Moerkerken het eerste verhuisbedrijf dat een aluminium dakpannenlift ombouwde in een ladderlift voor het verhuiswerk

Door het vele werk in de ouderenzorg heeft Moerkerken de laatste decennia verschillende zorgcentra en -stichtingen verhuisd. Woon- en zorgcentrum Waelestein is geheel door Moerkerken gevuld, maar ook De Stromen, Laurens en andere zorginstellingen zijn zowel vroeger als tegenwoordig belangrijke klanten voor Moerkerken geweest. Ook in de transportsector kent Moerkerken enkele lange en respectabele klantrelaties. De Hoop-Groenpol (later GTI, nu Cofely), Nelcon Kraanbouw (nu Kalmar Industries) en Cummins Dieselmotoren zijn enkele bekende voorbeelden.

Daarnaast zijn Sportclub Feyenoord en stadion De Kuip al ruim 40 jaar een vaste klant van Moerkerken. Zo zijn wij o.a. betrokken geweest bij de totale renovatie van het stadion van Feyenoord, De Kuip, in 1994. Tijdens deze renovatie hebben wij alle locatieruimtes in het stadion leeg gemaakt en in opslag genomen om deze na de renovatie weer terug te plaatsen, incl. alle door Feyenoord gewonnen bekers. Dit project zorgde voor een enorme planning en organisatie, maar heeft zowel Moerkerken als Feyenoord veel voldoening gegeven. Ook zijn wij al tientallen jaren verantwoordelijk voor het verhuizen van trainers en spelers van de Stadionclub. Het is voor ons dan ook van grote waarde om een klant als Feyenoord al zo’n geruime tijd te mogen dienen.

Opa Jan, vader Teunis en zoon Jan Moerkerken hebben dit bedrijf en zijn klanten altijd de volle aandacht en inzet gegeven. Al 75 jaar staat verhuis- en transportbedrijf Moerkerken voor zorg, kwaliteit en een persoonlijke benadering en het bedrijf zal deze kernwaarden ook in de toekomst blijven uitdragen.

In de loop der jaren heeft Moerkerken op verschillende locaties in Rotterdam zijn onderkomen gehad. Een historisch overzicht:

• 1934-1939: Dorpsweg
  • 1939-1946: Charloissekerksingel 52